Bir Tablonun Anlattıkları: “New Orleans Pamuk Ofisi”
Yayınlanma:
Edgar Degas (19 Temmuz 1834 – 27 Eylül 1917), tam adı Hilaire-Germain-Edgar Degas olan, Fransız ressam, heykeltıraş ve çizer. İzlenimcilik akımının kurucularından biri kabul edilse de ressam bu terimi reddedip gerçekçi olarak tanınmayı tercih ettiğini açıklamıştır. Tekniği başarılı bir ressam olan Degas, daha çok dans temalı resimleri ile tanındı. Çalışmalarının yarısından fazlası dansçılarla ilgiliydi. Bu çalışmaları aynı zamanda onun hareketin betimlemesindeki ustalığını gösteriyordu. Dans kadar at yarışları ve çıplak kadınlar çizmekte de başarılıydı. Portreleri de sanat tarihinin en başarılarından kabul edilir.
Degas, kariyerinin başlarında tarihi temalar işleyen bir ressam olmayı istedi. Bu sebeple titiz bir akademik eğitim aldı ve klasik sanat üzerine çalıştı. Otuzlarının başlarına geldiğinde kararını değiştirdi. Böylece çağdaş konuları geleneksel metotlarla resmeden, modern yaşamın klasik ressamı haline geldi. Sanatçının önemli resimlerden biri olan New Orleans Pamuk Pazarı Borsası, yeni bir görüşü benimsediğini açıkça ortaya koyar. 1873 yılında pamuk ticareti yapan kardeşlerinin yanına New Orleans’a gider. Kardeşlerinin iş yerinde yaptığı eskizlerle, bu tablo doğmuş olur. Bu tablonun önemli olmasının bir sebebi de Edgar Degas’in müzeye kabul edilen ilk eseri oluşudur.
Karakterlerin portreleri, Degas tarafından bir iş ortamının atmosferine mükemmel bir şekilde entegre edilmiştir ve genel olarak resim, Emil Zola’nın romanlarıyla yankılanan günlük yaşamın canlı bir taslağıdır. New Orleans o zaman Birleşik Devletler’deki dördüncü büyük şehirdi ve bir liman olarak ülkenin ana limanı New York ile yarışıyordu. “New Orleans Pamuk Ofisi”, hem bir aile portresi hem de 19. yüzyıl kapitalizminin bir tasviridir. Degas, Carondelet Caddesi’ndeki Michel Musson’a ait pamuk firması olan Musson-Prestidge’in içini göstermektedir. Degas’ın birkaç akrabası çeşitli faaliyetlerde bulunur. Musson ön planda oturuyor ve pamuğun kalitesini inceliyor. Bacakları alt çerçeve tarafından kısaltılmıştır ve şapkasının üst kısmı pamukla çevrilidir. Solunda ham pamuğun durduğu boş bir sandalye var, René Degas yakınlarda oturuyor ve The Daily Picauyne okuyor. Achille Degas en soldaki açık pencereye yaslanıyor. William Bell ortadaki uzun masanın yanında duruyor, elinde pamukla bir müşteriyi ikna etmeye çalışıyor.
Resmin ortasında bir masayı örten bir “pamuk denizi” vardır. William Bell’in ayağının yanına küçük bir tutam düşmüştür. Ofisin arkasındaki raflarda, kahverengi kâğıda sarılı pamuk balyası örnekleri yığınları vardır. Sağ üstte, bir kasanın üzerinde asılı duran bir vapur resmi bulunmaktadır. Sanat tarihçisi Michelle Foa, tablonun pamuğun yaşam döngüsüne atıfta bulunduğunu belirtiyor. Pamuk, ham haliyle temsil edilmekte ve tekstile dönüştürülmesi, ofisin etrafına dağılmış çeşitli kağıtlar ile birlikte bitmiş giysiler aracılığıyla gösterilmektedir. Buharlı gemi resmi, pamuğun Atlantik’ten geçişini çağrıştırıyor.