“Mavi Çocuk” resmi Thomas Gainsborough’nun en çok tanınan eserlerinden biridir. Sanatçı kendi özel stilini ve portre tarzını yarattı. Modellere özel önem vererek, ruh halini ve karakterini iletmek için çevredeki doğayı kullandı.
Peyzajın kompozisyondaki önemli rolüne ek olarak, T. Gainsborough geleneksel kanonların karakteristiği olmayan soğuk renkler kullandı. Kahverengi ve kırmızıya dayanan sıcak renklerin portreler yapmak için temel olarak kullanılması gerektiğine inanan çağdaşı Joshua Reynolds ile arasında bir polemik meydana geldiği bilinmektedir. Gainsborough rakibi ile tartışmaya girmedi; “Mavi Çocuk” portresini enfes gümüş-mavi ve gri tonlarında boyayarak, rakibin argümanlarını yalanladı.
The Blue Boy (1770 dolaylarında), Thomas Gainsborough’a ait bir yağlı boya resmidir. The Blue Boy, varlıklı bir tüccarın oğlu Jonathan Buttall’ın portresidir ancak bu hiçbir zaman kanıtlanmamıştır. Bu bir portre olmanın yanı sıra tarihsel bir kostüm çalışmasıdır: yaşadığı 17. yüzyıldaki gencin giyimi, Gainsborough’un Anthony Van Dyck’e bağlılığı olarak da kabul edilir ve özellikle Van Dyck’in portresi küçük bir çocuk olarak II. Charles’a oldukça benzemektedir.
Gainsborough, resmin The Blue Boy olarak sonlanmasından önce tuval üzerine halihazırda bir şeyler boyamıştı. Resim kendisini bir portre için oldukça büyük bir tuval üzerine yapılmıştır: 177,8 cm × 112,1 cm ölçülerindedir. Portre şu an Huntington Kütüphanesi, San Marino, Kaliforniya’da korunmaktadır.
Eser, 1796 yılında iflas edene kadar Jonathan Buttall’ın mülkiyeti altındaydı. İlkin politikacı John Nesbitt tarafından satın alındı ve sonra 1802 yılında portre ressamı John Hoppner yapıtı aldı. 1809 civarlarında Earl Grosvenor’ın koleksiyonuna dahil oldu ve 1921 yılında Westminster’in ikinci Dükü tarafından Joseph Duveen’e satılana kadar Earl Grosvenor’ın oğullarında kaldı.
1919 yılında resim, Alman film yapımcısı Friedrich Wilhelm Murnau’ya Knabe in Blau (Mavili Çocuk) adlı ilk filmine esin kaynağı olmuştur.