İvan Konstaninoviç Ayvazovski (29 Temmuz 1817 - 2 Mayıs 1900), denizcilik sanatı üzerine yoğunlaşan Ermeni asıllı Rus romantik ressamdır. Ovanes Ayvazyan ismiyle vaftiz edilen İvan, Kırım yarımadasının güneydoğu kıyısında yer alan liman şehri Feodosia'da Ermeni bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi ve hayatının çoğunluğunu orada geçirdi.
Sankt-Peterburg'daki İmparatorluk Güzel Sanatlar Akademisi'nde eğitim aldıktan sonra 1840'ların başında Avrupa'ya gitti ve kısa bir süre İtalya'da yaşadı. Daha sonra Rusya'ya döndü ve Rusya Deniz Kuvvetleri'nin baş ressamlığına atandı. Ayvazovski'nin Rus İmparatorluğu'nun elit asker ve politikacılarla arası sıkıydı ve sıklıkla askerî manevralara katılırdı. Anton Çehov tarafından popülerleştirilen "Aivazovsky'nin fırçasına layık" sözü Rusya'da güzel bir şeyi anlatmak için kullanılmaya başlandı.
- Yüzyıl Rus resminde Romantizm‘in temsilcisi, yüzlerce kez denizi resmeden bir deniz ressamı Ivan Aivazovsky, ülkemize de gelerek İstanbul başta olmak üzere pek çok şehrimizin deniz kıyılarında resim yapmıştır.
Zamanının en önemli Rus sanatçılarından biri olan Aivazovsky, Rus İmparatorluğu dışında da popülerdi. Amerika Birleşik Devletleri'nde ve Avrupa'da çok sayıda kişisel sergi açtı. Yaklaşık 60 yıllık kariyeri boyunca 6.000'e yakın resim yapmıştır ve bu onu zamanının en üretken sanatçılarından biri konumuna koymuştur. Eserlerinin büyük çoğunluğunu deniz manzaraları, genellikle savaş alanı tasvirleriyle, Ermeni temaları ve portreler oluşturuyor. Aivazovsky'nin eserlerinin çoğu Rusya, Ukrayna ve Ermenistan'daki müzelerde ve özel koleksiyonlarda tutuluyor.
Tablo kabaca deniz, büyük dalga, güneş, fırtınadan dolayı batan ya da karaya oturan geminin direğinde kurtarmak için mücadelesini sürdüren denizcilerden ibarettir.
Sekiz küçük dalgadan sonra üç büyük dalganın (dokuzuncu, onuncu ve on birinci dalga) geldiği bilinmektedir. Ve denizciler arasında dokuzuncu dalgayı aşarsa Tanrı'nın yardımını alabileceğine dair inanç veya rivayet vardır. Bir diğer yorum da İrlanda Mitolojisi‘ndendir. İrlanda’da sahilin Batı tarafı, “9. Dalga” denilen dev bir dalgayla bölünmüştür. Eğer denizci bu dalgayı aşarsa mistik bir adaya ulaşacak; dünyevi işlerden uzaklaşıp maneviyata doğru yol alacaktır.
Tabloda direkteki 6 kişi ve dalgaya doğru yüzen 1 kişi olmak üzere toplam 7 kişi yer almaktadır. Dönemin Romantizm akımının eğilimlerinden biri olan Oryantalizmin etkisiyle denizcilerin kıyafetleri Müslüman tarzıdır. Direkteki biri kırmızı renkli türbanı sallayarak tek başına yüzen kişiye gayret vermeye çalışmaktadır. Sabahın güneşi ise ümidi temsil etmektedir.