Bülent Vardar
İSTANBUL FİLM FESTİVALİ 2020’YE VEDA EDİYOR !
39. İstanbul Film Festivali’nin 2020 yılının son seçkisi olan “Eşit Bir Hayat”, bu yıl 4–24 Aralık tarihlerinde dijital ortamda izleyiciyle buluşuyor. Festival, hafızalarımızdan silmek isteyebileceğimiz bir yıl olan 2020’ye bu seçkiyle veda ediyor. 39. İstanbul Film Festivali “Eşit Bir Hayat” seçkisinde 21 yeni film gösteriliyor.
ÇEVRİMİÇİ İNSAN HAKLARI YARIŞMASI
Ülkemizin önemli film festivallerinin başında gelen ve İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) tarafından düzenlenen, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın desteklediği İstanbul Film Festivali,14 yıldır Sinemada İnsan Hakları Yarışması’nı gerçekleştiriyor. Pandemi nedeniyle Sinemada İnsan Hakları Yarışması’nın kazananı, bu yıl Halk Jürisi tarafından çevrimiçi oylama yapılarak belirlenecek. Yarışmanın ödülü, Eurimages fonunun sunduğu 5.000 Avro para ödülü ile de destekleniyor. Halk Ödülü anketi 5 Aralık - 28 Aralık arasında http://anket.iksv.org/filmhalkodulu/ adresinde oylamaya açık olacak ve ödülü kazanan film, 29 Aralık’ta açıklanacak.
21 FİLMDEN OLUŞAN SEÇKİ
39. İstanbul Film Festivali’nin 2020 yılının son seçkisi olan “Eşit Bir Hayat”, bu yıl 4–24 Aralık tarihlerinde dijital ortamda izleyiciyle buluşuyor. Festival, hafızalarımızdan silmek isteyebileceğimiz bir yıl olan 2020’ye de bu seçkiyle veda ediyor. Tema Sponsoru Zorlu Holding desteğiyle gerçekleşen 39. İstanbul Film Festivali “Eşit Bir Hayat” seçkisinde, 21 yeni film gösteriliyor. 10 filmin yarışacağı, Tema Sponsoru Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu’nu tarafından desteklenen Sinemada İnsan Hakları Yarışması da seçki kapsamında yer alıyor.
Türkiye’de ilk kez gösterilecek 21 filmden oluşan aralık seçkisinin gösterimleri filmonline.iksv.org adresinden çevrimiçi olarak gerçekleştiriliyor. İstanbul Film Festivali’nin 2020 yılının bu son seçkisinde eşitlik, çeşitlilik, paylaşım, diyalog konularına odaklanan filmler bir araya geliyor...
SOFOKLES TRAGEDYASINDAN UYARLAMA ANTIGONE
Bu seçki içinde Kanada yapımı olan Antigone dikkati çeken yapımlardan biri. Antik Yunan tragedyası Sofokles’in oyunu Antigone, yüzyılları aşarak günümüz Kanadası’na, göçmen bir ailenin dramını ve insan hakları ihlallerini yansıtan bir uyarlama olarak seçkide öne çıkıyor. Ülkeleri Cezayir’de anne ve babaları katledilen dört kardeş Meneleri (Rachida Oussaada) ile birlikte Kanada’ya göçerler. Küçük erkek kardeş Polynice (Rawad El-Zein) ve büyük erkek kardeş Eteocle (Hakim Brahimi) Habibiler denilen çetenin üyesi olarak suça karışırlar. Büyük kız kardeşleri Ismene (Nour Belkhiria) bir kuaförde çalışmaktadır. Ailenin mevcut gurbet koşullarında sıçrama yapabilmiş tek bireyi Antigone (Nahema Ricci) ise dikkat çeken parlak bir öğrencidir. Ailenin sembolleştiği Menecee ile beraber dayanışma içinde bir ailedir onlar...
Antigone, ailesini bir arada tutabilmek için yurttaşlık hakkı ve başka avantajlarından vazgeçmeyi göze alarak, bir gösteri sırasında polis kurşunuyla vurulan büyük ağabeyi Eteocle için polise direnen ve hapishaneden kaçması için yardımcı olduğu küçük erkek kardeşi Polynice’in yerine geçer. Yargı karşısına çıkarılan Antigone, çağdaş Kanada’nın yargı sistemini ve polis devletini kıyasıya eleştirirken, baskı ve asimilasyon politikalarına ve medeni dünyanın ikiyüzlülüklerine karşı çıkan bir direniş sergiler.
Antigone, dünyanın her coğrafyasında uğradıkları baskı ve şiddetten ya da yoksulluktan kurtulmak amacıyla “medeni” ülkere göçü kurtuluş gibi gören insanların dramını yansıtırken, aynı zamanda Kanada’nın yükselen yönetmenlerinden Sophie Deraspe, “hangi medeniyet” ya da “hangi ilkellik” gibi paradoksal olgulara da objektifini çevirmiş. Filmin Kanada’nın En İyi Uluslararası Film Oscar adayı da olduğunu ve Toronto Film Festivali’nde (2019) “En İyi Kurmaca Film Ödülü”nü de aldığını ekleyelim.
SEÇKİDE GÖSTERİLEN FİLMLER
39. İstanbul Film Festivali “Eşit Bir Hayat: Aralık Seçkisi” filmlerini okuyucularımıza anımsatarak yazımızı sonlandıralım: Vitalana Varela / Pedro Costa / Portekiz; Ağlayan Kadın / La llorona / Jayro Bustamante / Guatemala, Fransa; Margaret Atwood: Sözcüklerin Gücü / Margaret Atwood: A Word After a Word After a Word Is Power / Nancy Lang, Peter Raymont / Kanada; Antigone / Sophie Deraspe / Kanada; Hurma Zamanı / Xurmalar Yetişen Vaxt / When the Persimmons Grew / Hilal Baydarov / Azerbaycan, Avusturya; Indianara / Marcelo Barbosa & Aude Chevalier-Beaumel / Brezilya; Peri / Pari / Siamak Etemadi / Yunanistan, Fransa, Hollanda, Bulgaristan; Omar ve Biz / Omar and Us / Maryna Gorbach Er, Mehmet Bahadır Er / Türkiye; Moffie / Oliver Hermanus / Güney Afrika, İngiltere; Kimliği Belli Oldu / Sin Señas Particulares / Identifying Features / Fernanda Valadez / Meksika, İspanya; Çöl Sokağı No: 143 / 143 Rue du Désert / 143 Sahara Street / Hassen Ferhani / Cezayir, Fransa, Katar; Made in Bangladesh / Rubaiyat Hossain / Bangladeş, Fransa, Danimarka, Portekiz; Rus Devriminin Kızları / Women’s Day / Daughters of the Russian Revolution / Dolya Gavanski / İngiltere, Almanya, Rusya, Bulgaristan; Görünmezler / Kaghaz-pareh ha / The Unseen / Behzad Nalbandi / İran; Ağabey / Moothon / The Elder One / Geethu Mohandas / Hindistan; Onca Ruh / Tantas Almas / Valley of Souls / Nicolás Rincón Gille / Kolombiya, Belçika, Brezilya, Fransa; Çalışan Kadınlar / Filles de joie / Working Girls / Frédéric Fonteyne, Anne Paulicevich / Fransa, Belçika; Unutulan / Zabuti / The Forgotten / Daria Onyshchenko / Ukrayna, İsviçre; Kuzu / L’Agnello / The Lamb / Mario Piredda / İtalya; Korkuyorum Torero / Tengo Miedo Torero / My Tender Matador / Rodrigo Sepúlveda / Şili, Arjantin, Meksika; Neden mi Zıplıyorum? / The Reason I Jump / Jerry Rothwell / ABD, İngiltere. İyi seyirler...